ANALYSE – De smartphonemarkt is met Apple, Samsung en mindere mate Huawei en Sony zeer druk bezet. Techgigant Google, van origine een pure softwarespeler, weet dat.

Een jaar geleden wilde Google met de Pixel-smartphone marktaandeel afsnoepen van de grote hardware jongens. Maar al gauw was er scepsis over dit model.

Woensdagavond was voor Google een nieuw moment van waarheid: de lancering van de nieuwe Pixel 2 (en de grotere Pixel 2 XL).

Google gaf geen verkoopcijfers van de Pixel 1, dat lag blijkbaar een beetje gevoelig. Volgens techsite Ars Technica is de telefoon slechts 1 miljoen keer verkocht is, zo zou uit downloads van de Google Playstore blijken.

Een onbevestigd aantal weliswaar, maar een ding is duidelijk: de verkoop van de eerste Pixel, officieel niet verkrijgbaar in Nederland, verbleekt bij de verkoop van een iPhone 7 of Samsung S7, die wereldwijd miljoenen keer over de toonbank gingen.

Kunstmatige intelligentie als troef

Google tapte daarom woensdag uit een ander vaatje: die van kunstmatige intelligentie (AI), verreweg de sterkste troef van Google richting de concurrentie. Wat ook opviel: Apple werd een aantal keer tijdens het evenement impliciet en expliciet "voor schut gezet".

Het is een publiek geheim dat de software-oplossingen van Google gebruikersvriendelijker zijn dan die van Apple of van een Samsung. Denk daarbij aan Google Photos, standaard ingebouwd in elke Pixel, in vergelijking met het enigszins beperkte Apple iCloud. Ook de Google Assistent, softwarematig het hart van de Pixel, loopt lichtjaren voor op Siri, aldus kenners.

Verder gaat het concern uit Mountain View met de Google Pixel Buds, standaard bijgeleverd bij de Pixel 2, direct de concurrentie aan met de Airpods van Apple.

Wat maakt deze oortjes zo bijzonder? Ze zijn volledig geïntegreerd met Google Translate, waarmee je spraak direct wordt vertaald in bijvoorbeeld Frans of Duits. De eerste testen zouden positief zijn.

google pixel buds

Foto: Google Pixel Buds, het antwoord op de AirPods. bron Matt Weinberger/Business Insider

Daar staan weinig wapenfeiten van Apple tegenover. Het concern van wijlen Steve Jobs had een stapel plannen met de Airpods (het moest een hoorbare computer worden met diverse apps voor hoorhulp), maar een jaar na de lancering is het stil op dat front.

Ook de nieuwe Google Lens, ingebouwd in de Pixel 2, doorzoekt je foto's en geeft direct informatie over die foto. Staat de Taj Mahal op de foto, dan ontvang je daarvan gelijk extra informatie.

Kortom, op hardwaregebied gooit de Pixel 2 geen hoge ogen in vergelijking met een iPhone X of Samsung Galaxy S8.  Maar juist op softwaregebied maakt Google haar naam meer dan waar.

Wel is het de vraag hoeveel exemplaren ervan verkocht gaan worden van de Google-smartphone. De Amerikaanse adviesprijs van de Pixel 2 is 649 dollar en voor de Pixel 2 XL 849 dollar. Hij is vooralsnog niet verkrijgbaar in Nederland, maar wel in Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

BEKIJK NU: Dit zijn de grootste verschillen tussen de Pixel 2 van Google en de iPhone X